Retailer test, hvor mye vet du om kundene dine?

Kunder forventer personlig kommunikasjon for å være lojal mot et brand. For å kunne kommunisere målrettet, må du kjenne kundene ganske godt. La oss finne ut hva du vet - og ikke vet - om dine kunder!

Sunday, September 20, 2020

Hva vet du allerede om kundene dine?

Når du tenker over det, er det nok noen ting du vet. For eksempel kan du vite at butikken er travlest mellom 17 og 18, og ekstra travel på lørdager. Du vet også hvilke produkter flertallet av kundene dine kjøper, ved å måle hvilke som er dine bestselgere. Og kanskje du vet at flertallet av kundene dine er kvinner mellom 20 og 40 år.

Men, er innsikt som disse nok til å tilby personlig service og kommunikasjon til fysiske eller digitale kunder? Dessverre ikke. Og personlig kommunikasjon er avgjørende for å skille seg ut i et konkurrerende marked. Kundene forventer at du vet hva de vil og trenger - ellers vil de finne noen som gjør det.

Vet du disse tingene om kundene dine?

For å kommunisere med kundene dine på riktig måte, må du vite hva de liker, og ønsker å høre mer om.

Vet du følgende om dine kunder? Hvis ikke, bør du bli bedre kjent med dem. Det vil definitivt bidra positivt.

  • Interesser - Hva handler dine kunder? 75% av kunder forteller at dem handler mer dersom butikken vet hvilke produkter dem liker og har kjøpt tidligere. Ved å vite hva de er interessert i, vil du forstå hva du bør fokusere på i kommunikasjonen med dem.
  • Gjennomsnittlig handlekurv - Ved å definere hvor mye kunden bruker i gjennomsnitt, vil du kunne anbefale produkter i den prisklassen.
  • Åpningsfrekvens - Hva synes de om e-post? Hvis du ser en lav åpningsrate, kan du bruke A/B-tester på forskjellige emnelinjer for å øke åpningsrate. Men husk at  konverteringen til faktisk kjøp er enda viktigere enn åpningsrate.
  • Dine lojale kunder - For å kunne tiltrekke flere lojale kunder, bør du ha oversikt over hvilke som allerede er lojale. Ved å detektere handlemønster, besøksfrekvens eller aktivitet, kan du kategorisere lojale kunder og gi dem dem oppmerksomheten de fortjener.
  • Dine ambassadører - Kunder som går fra å være drop-in til lojale kunder og videre til brand ambassadører er dine viktigste kunder, og bør få unik behandling. Vis at du setter pris på dem, så vil de like deg enda mer. Sørg for at du kjenner til kjøpsfrekvensen deres, slik at du ikke spammer.
  • Nye kontra gjenbesøkende kunder - Hva er prosentandelen av returnerende kunder? Vet du hva som skiller ditt brand fra andre, som fører til at kundene dine kommer tilbake? Bruk ditt konkurransefortrinn i din markedsføring.
  • Besøksfrekvens - Kommer dine kunder ofte eller sjelden? Besøksfrekvens kan både benyttes til å segmentere budskap, og gi relevant informasjon i forbindelse deres kjøp, som eksempelvis digitale kvitteringer.
Hemmeligheten til personlig kommunikasjon er å kjenne kunden godt nok til å snakke direkte til dem uten å være påtrengende eller invadere deres personvern. For å finne balansen, bruk litt tid på å bli kjent med kundene dine!

Ønsker du flere tips? Snakk med en av våre lojalitetseksperter.