Why book a demo?

Let’s get in touch and figure out your potential!

We would love to have a chat with you and tell you about how our service will make your customers loyal and show you some real results of the benefits.

Take your service and customer relationship to the next level!
Fill in the form to the right, and we will contact you for a nice chat.

Let’s get in touch and figure out your potential!

Take your service and customer relationship to the next level!
Fill in the form below and we will contact you for a nice chat.

Increase loyalty

Increase data control

Utilize automations

Book a free demo

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kundeklubb strategier vi har tro på!

“Lojalitetsprogram er nøkkelen til å holde på verdifulle kunder. Her får du ulike strategier som vi har tro på for å oppnå en en vellykket kundeklubb.”

Et lojalitetsprogram er essensielt for å skape gode kunderelasjoner, hvor både kundene og bedriften får fordeler. Det er en enkel markedsføringsstrategi som skaper engasjement og øker sjansen for at kunden kommer tilbake til din bedrift. En av hovedfordelene er at bedriften har mulighet for å samle verdifull kundedata, som videre brukes for personlig og målrettet markedsføring.

Tuesday, May 4, 2021

For å fange oppmerksomheten til din kjøpergruppe er det viktig å gi nyttig informasjon og merverdi. Det er derfor avgjørende at lojalitetsprogrammet engasjerer og skaper en personlig verdi for kunden. Med et vellykket lojalitetsprogram estimeres besøksfrekvensen å øke med 43% og oppslag med 28%, for medlemmer. Det finnes mange kost-effektive og effektive strategier for å øke suksess med lojalitetsprogrammer. Videre vil vi se nærmere på noen av dem.

9 tips og triks for suksess med lojalitetsprogram

  1. Personifisert kommunikasjon

Kunder er lei av upersonlige og generelle mailer som strømmer inn i innboksen uten noe spesiell verdi. Nøkkelen til suksess er derfor å personifisere kommunikasjonen med kundene, som er basert på verdifull kundedata.

En veldig nyttig strategi er å koble bankkort opp mot lojalitetsprogrammet. Dette gjør det  enkelt for kunden hvor man ikke trenger et eget kundekort, eller oppgi telefonnummer ved hvert besøk. Bedriften derimot kan samle verdifull informasjon som handlemønster, varelinjer kjøpsbeløp og lignende. Med innsikt i handlemønster har man mulighet for å forstå kundens kjøpsmønster enda bedre, og man kan optimalisere kommunikasjon til å bli enda mer relevant. For eksempel, ser du at kunden nettopp har kjøpt en sykkel, (men ikke hjelm), vil det være fordelaktig å sende en mail med et godt tilbud på en hjelm eller øvrig sykkelutstyr. Kunden vil bli sett og får informasjon som faktisk angår dem og deres interesser. Ved å automatisere en rekke slike personifiserte “trigger kommunikasjoner” vil lojalitetsprogrammet jobbe målrettet og personifisert for deg.

  1. Interaksjon mellom nettbutikk og fysisk butikk

Har man både fysisk butikk og nettbutikk er det en fordel at lojalitetsprogrammet kan brukes på begge plattformene. Fordeler opptjent på nettbutikk bør enkelt kunne brukes når et kjøp foregår i den fysiske butikken. Denne fleksibiliteten gjør at kunden kan enkelt velge hva som passer dem best, og bedriften oppnår “omnichannel opplevelse” mot kunder.  


  1. Bursdagsklubb

Alle liker å få en liten ekstra oppmerksomhet, spesielt når man fyller år. Gjennom lojalitetsprogrammet kan man bruke kundedata for å gjøre dagen litt ekstra spesiell. Du kan for eksempel overraske med en gave, bonus eller et tilpasset tilbud for å invitere kunden til å feire sin bursdag på din restaurant, ditt hotell, eller handle i din butikk med en fordel. Bursdager er jevnt over hele året noe som gjør at man kan spre omsetning, og som spesielt kan hjelpe i litt roligere perioder.

  1. Partner samarbeid

Samarbeid er ofte nøkkelen til suksess, og dette kan også gjøres gjennom et lojalitetsprogram. Du kan tilby rabatter eller mulighet for opptjening av bonuspoeng gjennom partnere, slik at kundene får ekstra fordeler. For eksempel, det kan være et samarbeid mellom et hotell og byens kulturtilbud. Dette vil øke aktiviteten for samarbeidspartnerne og det gjør lojalitetsprogrammet svært attraktivt. Tenk gjerne gjennom hvilke samarbeidspartnere som er relevant for din bedrift, og hva som komplementerer dine eksisterende tjenester.


  1. Insentiv markedsføring

Et lojalitetsprogram bør være oppbygd på en insentivstruktur, hvor bonuspoeng er den motiverende funksjonen. En slik struktur gjør at kunden kontinuerlig kommer tilbake, ettersom at de opptjente bonuspoengene  må brukes hos bedriften, og hver gang de handler opptjenes det mer bonuspoeng. Det er ulike insentivbaserte strategier du kan følge for å skape lojalitet.

  • Velkomst Insentiver. Denne strategien skjer i rekrutteringsprosessen, hvor hovedmålet er at de blir nye lojale kunder. Dette kan enkelt gjøres ved å tilby et gavekort, en gave eller gratis frakt hvis de melder seg inn i klubben ved et kjøp. Et slikt tilbud virker motiverende og enkelt når man bare må fylle inn et kort skjema.
  • Eksklusiv tilgang til ny informasjon. For dine mest lojale kunder kan man tilby spesielle tilbud og eksklusiv informasjon før alle andre. Kundene vil føle seg spesiell og enda mer motivert til å benytte seg av disse tilbudene.
  1. Kontinuitet og forutsigbarhet

De fleste har vært i en situasjon hvor man trykker “unsubscribe” fra en e-post liste, enten grunnet uendelig med emails eller at man aldri får noen. Hovedpoenget her er at man må ha en kontinuitet på mailene som engasjerer, men samtidig ikke blir for mye. Det er viktig å finne en riktig balanse som er tilpasset den spesifikke kundegruppen og at man har fokus på et godt innhold.  

  1. Automasjon av informasjon

Automasjon er grunnleggende for å spare tid og kunne tilby kunden personlig informasjon. Automatiske e-poster kan enkelt nå ut til hele kundegruppen for opplyse om gode tilbud, eller man kan opprette “trigger e-poster” som sendes ut når et medlem treffer kriteriene i segmenterings-funksjonen, I tillegg, er det enkelt å skape et personlig preg, selv om det går igjennom automatikk.  Dette kan gjøres gjennom å minne kunden på at de nærmer seg et visst nivå i medlemsklubben, eller kommunisere visse kampanjer som kunden har interesse av. Segmentering har uendelige muligheter for skreddersøm, og funksjonen er globalt tilgjengelig på tvers av alle funksjoner i dashbordet. Vi anbefaler å balansere skreddersøm med effekt, og kategorisere i ulike kjøpergrupper og scenarioer.

  1. Medlemsnivå

Ulike medlemsnivå er med på å fremme lojalitet og engasjement blant kunder. Det blir som en intern konkurranse med seg selv for å oppnå et høyere og høyere nivå. Som bedrift har man et godt utbytte av et slikt tilbud hvor man får en god oversikt over CLV (Customer Lifetime Value).

Et godt eksempel er SAS Eurobonus, som har opparbeidet seg en solid og lojal kundegruppe som velger dem fremfor andre aktører. Ulike fordeler som avhenger av medlemsnivå øker motivasjonen til å fortsette å bruke selskapet. Dette kan være enkle ting, som i SAS sitt tilfelle, gratis avbestilling, fast track, oppgradering av hotell eller en ekstra innsjekket bagasje. Små ting, gleder mange. Tenk hvilke fordeler du har tilgjengelig som har høye marginer og god verdi.

  1. Opplæring av de ansatte

Det første stedet hvor kunderelasjonen bygges er i møte med de ansatte, og har en god mulighet for å informere om lojalitetsprogrammet og fordelene for kunden. Det er derfor avgjørende at de har riktig opplæring og har nok kunnskap. Det kan derfor være fordelaktig å ha en gjennomgang av programmet hver måned for å sikre at alle har oppdatert informasjon. For å motivere kan man også skape en slags konkurranse blant de ansatte i forhold antall rekrutteringer, hvor den beste ansatte premieres for den gode innsatsen.



Konkurransedyktig strategi

Kundene dine har uendelig med valgmuligheter når det kommer til hvor de skal handle. Det er derfor viktig at din bedrift er synlig og tilbyr et kunderettet lojalitetsprogram som gjør at de velger deg fremfor konkurrentene. Gjennom insentiv markedsføring, personifisert kommunikasjon, partner samarbeid og bursdagsklubb har du mulighet for å skape engasjement og en personlig kunderelasjon.