Hvordan benytte kundedata for effektiv annonsering?

Annonsering via Google og Facebook er en effektiv metode å nå potensielt nye kunder. Ved å importere kundedata som du allerede har vil du kunne redusere kostnaden på din annonsering og treffe flere, skape høyere engasjement og konvertering. Import av kundedata åpner også muligheten for å "speile" dine kunder for å finne lignende profiler.

Sunday, January 24, 2021

Dataene du har samlet inn gjennom Loyalty+ og Collect gjør det mulig å bygge en "personas" av dine kunder, også i sosiale medier. Dette vil si at du kan se hvordan dine standardkunder ser ut, både basert på demografi, geografi og kjøpsatferd. Med så komplette kundeprofiler kan du være helt sikker på hva dine kunder er interessert i å høre fra deg. 

Import av kundedata åpner også muligheten for å "speile" dine kunder for å finne lignende profiler. "Speiling" av profiler betyr i korte trekk at Facebook finner lignende profiler til din import, basert på hundrevis av datapunkt. Du vil dermed treffe kunder med like personlighetstrekk, og ikke bare demografisk eller geografisk segmentering. På denne måten kan du nå ut til nye kunder, som med større sannsynlighet er interessert i dine tjenester.

Collect konverterer i snitt 62% av alle fysiske besøk til digitale kundeprofiler.

Facebook er en av verdens mest effektive markedsføringskanaler, takket være deres enorme mengder data. Det å benytte Facebook som plattform for speiling gjør at du får tilgang til en mye større database. Benytt data du har om dine eksisterende kunder og bruk denne dataen for å nå ut til lignende profiler, basert på all data Facebook har tilgjengelig.

I følge physkolog Michal Kosinski, kan dine digitale fotavtrykk forutse ting som din seksuelle legning, interesser, hudfarge og mye mer. Han har funnet ut at Facebook kjenner deg bedre enn dine aller nærmeste familiemedlemmer. Ved hjelp av disse komplette kundeprofilene kan du enkelt effektivisere din markedsføring, slik at du når ut til de menneskene som med større sannsynlighet er interessert i ditt brand og innhold. 

Hvorfor lønner det seg for deg? 

Ved å speile allerede eksisterende kunder kan du effektivisere din markedsføring. Du får muligheten til å kommunisere med dem som trolig er interessert i å kjøpe dine produkter og tjenester. 

Hele 74 % av kundene blir irritert når innholdet ikke er personifisert, og ved hjelp av speiling vil du kunne bli mer relevant. Dette vil øke din relevans og score for dine annonser, som er viktig da den bestemmer kost per klikk, og hvor ofte Facebook skal vise dine annonser. Det er lettere å få en høy score på relevans dersom du når ut til riktig publikum. 

Hvordan komme i gang?

For å komme i gang må du gi Facebook innsikt i hvem du vil speile. Med Collect eller Loyalty+ data kan du enkelt finne informasjon om dine kunder i ditt dashbord. Hvis du er interessert i å lese mer om hvordan du bruker denne dataen for å speile dine kunder i sosiale medier, kan du besøke vårt hjelpesenter ved å klikke her.