Why book a demo?

Let’s get in touch and figure out your potential!

We would love to have a chat with you and tell you about how our service will make your customers loyal and show you some real results of the benefits.

Take your service and customer relationship to the next level!
Fill in the form to the right, and we will contact you for a nice chat.

Let’s get in touch and figure out your potential!

Take your service and customer relationship to the next level!
Fill in the form below and we will contact you for a nice chat.

Increase loyalty

Increase data control

Utilize automations

Book a free demo

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

4 tips til hvordan du kan selge flere gavekort

Enten du driver Hotell, Restaurant eller innenfor retail så kan gavekort være med på å øke omsetningen din. Gavekort er den sterkeste anbefaling noen gir andre om deg. Ikke bare betaler de deg for gavekortet, de sender kunder inn til deg fordi de kjenner deg og de tror at mottaker vil like din bedrift.

- Kunder som handler med gavekort handler for 1,67 ganger mer enn gavekortets verdi.
- 20% blir stamkunder.
- 65% besøker deg for første gang.
- I Norge er det 14% ubrukte gavekort i snitt noe som gir utslag i penger rett på bunnlinjen.

I denne artikkelen gir vi deg 4 tips til hvordan du kan øke ditt gavekort salg.

Thursday, August 5, 2021

Tips til økt gavekort salg:

1. Gjør gavekortene lett tilgjengelig og synlig 

Ofte tilbyr bedrifter gavekort uten at kundene er klar over det, da det ikke er synliggjort godt nok. Man går dermed glipp av potensielle lojale kunder og økt omsetning. Kjøp av gavekort kan være både planlagt og eller spontant. Posisjonering og synlighet over tid vil øke både planlagte og spontane kjøp, og ved å ha gavekortene lett tilgjengelig ved resepsjonen, inngangen eller kasseområde blir kunden lettere påminnet om muligheten.

Viktigst av alt er å være synlig digitalt, siden flere og flere av dine kunder er det. Sørg alltid for å ha link til gavekortet i toppmenyen på din hjemmeside og tilby digitale gavekort som kan leveres rett til mobil.

Gi kunden din så mange muligheter som mulig til å se og høre om dine gavekort når de besøker din bedrift. Sørg også for at dine medarbeidere opplyser om gavekortene som en naturlig del av samtalen når kunden sjekker ut eller betaler.  


2. Gi kundene insentiv til å kjøpe

Gavekort selges oftest som bursdags- eller høytidsgaver, men de kan også bruker til markedskampanjer. Bruk gavekort som et insentiv for kundene til å bruke mer penger hos deg. En måte å gjøre det på er å belønne kunder som kjøper over et beløp du velger. Eksempelvis kan kunden få 25% av kjøpesummen i form av et gavekort på ordrer fra 2500 kr og oppover. Om kunden da handler for 5000 kr mottar de et gavekort på 1250 kr. På denne måten oppmuntrer du kundene til å komme tilbake og snitthandlekurven øker.



3. Sørg for at at gavekortet har et appellerende design

Lag et appellerende visuelt design på gavekortet som gjenspeiler din merkevare. 

Et kjedelig og uorginalt gavekort gjør ikke kundene motivert til å handle hos deg. Det er derfor viktig at du bruker bilder, farger og stil som passer til ditt brand for å lage et unikt gavekort som skiller seg ut fra dine konkurrenter. Du kan også ha ulikt design for ulike anledninger, som eksempelvis blomstrete gavekort til morsdag eller et gavekort tilpasset julehøytiden.


4. Promoter gavekortet på tvers av flere kanaler

Promoter gavekortene på så mange tilgjengelige kanaler som mulig. Informer om gavekortet på nettsiden din og gi kundene mulighet til å kjøpe digitale gavekort. Dersom du har en e-postliste du regelmessig kommuniserer med, kan det være en god ide å ha en fast link i e-posten til gavekortet. 


Du bør også promotere i sosiale medier ved å legge ut innlegg eller stories med bilder og informasjon om gavekortene du tilbyr. Ved spesielle anledninger som morsdag, valentines og julehøytider kan du bruke forsidebilde på Facebook til å synliggjøre dine gavekort og skape ekstra oppmerksomhet.

Slutten av året er høytid for gavekort. Om du ikke allerede har en løsning for digitale og fysiske gavekort anbefaler vi å komme i gang slik at dine ansatte har kommet inn i gode rutiner for å benytte gavekort som et oppsalg og mersalg til nye og eksisterende kunder.

Sjekk ut dine muligheter med gavekort her → https://no.loyall.no/solutions/giftcard